Scroll to top

Top

1 reactie

De toekomst van de smartphone | Augmented en Virtual Reality

Gepost op 13/10/2017
De toekomst van de smartphone | Augmented en Virtual Reality

We worden de laatste tijd regelmatig gebombardeerd met nieuwe ‘technologische realiteiten’. VR, kort voor Virtual Reality, gaat al een tijdje mee, alhoewel deze technologie slechts recentelijk zijn intrede kende bij het grote publiek. In het begin via standalone apparaten zoals de Oculus Rift en de HTC Vive, maar nu ook via smartphone complementaire apparaten zoals de Gear VR of de Google Daydream.

AR, ook wel gekend als Augmented Reality, is nieuwer maar lijkt sneller een grote doorbraak te bereiken. Logisch ook aangezien er eigenlijk geen extra hardware – zoals een VR headset – voor nodig is. Populaire games zoals Pokemon Go hebben ervoor gezorgd dat de massa heel snel vetrouwd is geraakt met het concept van Augmented Reality. Nu ook Apple en Google hun eigen AR platformen hebben gelanceerd, respectievelijk ARKit en ARCore, lijkt het erop dat AR zo goed als zeker de technologie trend van 2017 en 2018 wordt.

Maar welke richting gaat het nu juist uit en waaraan kunnen we ons verwachten gedurende de komende maanden? Laat ons een korte wandeling maken door de technologische realiteit.

Project Tango en Google Cardboard

In 2014 lanceerde de Amerikaanse tech gigant twee nieuwe technologie platformen. Eerst kwam project Tango. Een combinatie van mobiele hardware en software die de bestaande realiteit verreikt met fictieve elementen. Google lanceerde een tablet (de Yellowstone) en een smartphone (de Peanut) om de kracht van project Tango aan de wereld voor te stellen. En effectief, plots kon je fictieve beestjes doen dansen in je slaapkamer of kon je virtueel IKEA meubilair projecteren in je living. Het enige nadeel was dat je specifieke hardware nodig had om Tango te kunnen ervaren. Google had het niet makkelijk om smartphone producenten te overtuigen om Tango compatibele apparaten te ontwikkelen. Enkel Asus en Lenovo volgenden het voorbeeld. De trage adoptie maakte het knap moeilijk om Tango tot in de handen van het grote publiek te krijgen.

Niet veel later werd Cardboard gelanceerd. Een technologie die toelaat om een smartphones, in combinatie met een kartonnen bril, om te toveren tot Virtuele Realiteit apparaten. Het concept sloeg aan en Google distribueerde in totaal een tiental miljoen Cardboards wereldwijd. Mobiele VR bleek een succes, en Google besliste prompt om een tweede iteratie van de technologie te lanceren onder de naam Daydream.

Om het leertraject te versnellen besliste Google CEO Pichai om het VR team en het AR team onder 1 divisie samen te brengen. Logisch ook als je denkt hoe beide platformen elkaar kunnen versterken.

Apple ARKit

Maar toen kwam die andere Californische technologie gigant met een verrassing. Tijdens WWDC 2017, de jaarlijkse Apple ontwikkelaar hoogmis, kondigde Craig Federighi ARKit aan. Een programma dat ontwikkelaars toelaat om allerhande AR gegoochel mogelijk te maken op de nieuwere Apple mobieltjes. Als kers op de taart, vertelde diezelfde Federighi dat iOS 11 (het nieuwe mobiele besturingsysteem) standaard AR compatibel zou zijn en dat het Apple’s ambitie is om met iOS op globale schaal het grootste AR platform te zijn. 

Google was volledig ingehaald door Apple. Omwille van het feit dat veel iPhone gebruikers relatief snel de nieuwe mobiele software installeren, zou Apple plotseling heer en meester kunnen worden in AR land. Deze zet van Apple toont nogmaals aan hoe strategisch belangrijk AR wel is binnen het mobiele wereldje. Google moest snel de boeg omgooien om Apple bij te benen.

Exit Tango, Welkom ARCore

En zo geschiedde. Eind Augustus kondigde Google ARCore aan. Als het effectief gepland was om ARCore zo snel te lanceren kan in vraag gesteld worden. Zeker als je weet dat Asus midden augustus op de proppen kwam met de Zenfone AR, het product van een nauwe samenwerking tussen Google en Asus. De exit van Tango betekende indirect ook het einde van de gehypte Zenfone AR. Welke smartphoneproducent zou überhaupt een product ontwikkelen om het twee weken na lancering te begraven?

De lancering van ARCore lijkt voornamelijk gedreven vanuit een noodzaak om snel Apple bij te benen. Het grote voordeel van ARKit en ARCore is immers dat er geen specifieke hardware nodig is. Iedere performante smartphone is in principe AR compatibel. Dit leidt dan weer direct tot het sneller bereiken van grote volumes. Tot op vandaag slaagde Google er reeds in om Samsung, LG en Huawei te overtugen om voor ARCore te kiezen. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat van dag 1 op dag 2 plotseling 100 miljoen Android smarphones ARCore applicaties zullen draaien. Een respectabele schaal, zoveel is duidelijk.

De dood van Tango betekent met andere woorden de geboorte van ARCore. Een bepaalde technologie begraven om een nieuwe het levenslicht te laten zien. Een schoolvoorbeeld van Schumpeter’s creatieve destructie.

Gedaan met mobiele VR?

Alhoewel het ernaar uitziet dat AR sneller grote schaal zal bereiken, sluit dit niet uit dat Google niet verder zal werken aan mobiele Virtual Reality. Meer nog, op 4 oktober is de kans meer dan bestaand dat de technologie gigant Daydream 2 voorstelt samen met de Pixel 2. De nieuwe versie van de Google mobiele VR headset bewijst zo goed als zeker dat mobiele VR nog steeds hoog op het prioriteiten lijstje staat daar in Mountain View.

De vraag die nu bij ons rijst, is hoe Google mobiele VR zal schalen. Het antwoord lijkt te schuilen in compatibele smartphones. Apparaten zoals de Samsung Galaxy S8 (wereldwijd goed voor ongeveer 20 miljoen apparaten) en de Google Pixel (geen officiële indicatieve cijfers) zijn zowel ARCore als Daydream compatibel. Door mobiele VR en mobiele AR samen te brengen zou Google een technologisch ecosysteem kunnen bouwen dat uniek op de markt is. Iets wat vanuit een aantal strategische overwegingen zeker steek houdt in onze mening.

Virtueel kijken in de toekomst

AR en VR blijven relatief nieuwe technologieën. Ieder proberen ze op een innovatieve manier nieuwe belevenissen mogelijk te maken die de bestaande realitet verrijken of overnemen. Als we de strategie van Google een beetje extrapoleren, ziet het ernaar uit dat het samenbrengen van AR en VR onder 1 noemer wel kan kloppen. De grote technologiespeler die in staat is om zowel technologisch alsook commercieel de verschillende technologieën en masse naar de markt te brengen, zal het schaalvoordeel genieten. Dat schaalvoordeel heeft zoals we geleerd hebben een belangrijke impact op succes!

Dit gezegd, zijn er toch een aantal caveats. Eerst en vooral blijft het relatief omslachtig om extra hardware aan te schaffen om mobiele VR ten volle te ervaren. Dit kan massa-adoptie in de weg staan. Als de perceptie dan nog eens heerst dat AR en VR compatibele smartphones duurder zijn, zou de consument kunnen doen beslissen deze niet te kopen. Dit zou op zijn beurt dan weer een negatieve impact hebben op de verkoop van smartphones van bepaalde merken…

Onafhankelijk van wat er gebeurt. Het beloven spannende tijden te worden in de wereld van AR en VR. Op 4 oktober ontsluiert Google alvast een tipje van de toekomst op haar persevent. Wij houden alleszins een virtueel oogje in het zeil.

Ludwig

Reacties

  1. Harold Roegiers

    Top artikel. I needed this info. Thanks Ludwig.

Plaats reactie