Scroll to top

Top

Geen reacties

De Apple Homepod | De slimste domme speaker

Gepost op 08/02/2018
De Apple HomePod | De slimste domme speaker

Op 9 februari lanceert Apple de HomePod. Met dit apparaat wil de technologie gigant uit de Verenigde Staten concurreren met de Google Assistant en de Amazon Echo. Of dat dachten we toch…

Uit de eerste reviews blijkt echter dat de HomePod niet meteen de slimste van de klas is. En dat gebrek aan intelligentie zou deze pupil wel eens de das kunnen omdoen voor consumenten die op zoek zijn naar een echte slimme speaker.

Om de zaken wat in perspectief te plaatsen: Wat de gemiddelde gebruiker van een slimme speaker verwacht, lijkt niet onhaalbaar en komt meestal neer op een aantal technologische banaliteiten. Volgens recent onderzoek van NPR en Edison Research gebruiken mensen een slimme speaker vandaag voornamelijk om (1) muziek af te spelen, (2) naar het weer te vragen, (3) algemene vragen te stellen, (4) het nieuws te beluisteren en (5) timers of alarms in te stellen.

De juiste dingen goed doen?

Je zou denken dat bovenstaande onderzoek toch wat richting geeft in wat de HomePod moet kunnen om consumenten hun Euro’s of Bitcoins te doen spenderen. We zeggen hier niet dat de HomePod faalt om zaken goed te doen. De vraag is eerder; doet de HomePod de juiste dingen goed?

Eerst en vooral is het met de HomePod geen sinecure om een andere streaming dienst dan Apple Music te gebruiken. We begrijpen natuurlijk dat Apple zoveel mogelijk mensen wil overtuigen om de eigen streaming dienst te gebruiken, maar wetende dat Spotify bijna dubbel zoveel muziekliefhebbers heeft in vergelijking met Apple Music zegt eigenlijk al genoeg. Het is niet onmogelijk om een andere muziek streaming dienst te gebruiken. Om toch te kunnen luisteren naar je Spotify playlist moet je wel, je raadt het nooit, AirPlay gebruiken.

Ten tweede is het klaarblijkelijk niet mogelijk om meer dan 1 timer te activeren op de HomePod. Wat op zich een banaal gebrek lijkt, kan voor veel frustratie zorgen. Als je bijvoorbeeld iets in de oven zitten hebt en je wil herinnerd worden dat je binnen een uur de deur uitmoet voor een vergadering, dan kan de HomePod jou niet helpen. Wetende dat timers en alarmen in de top 5 van zaken waarvoor mensen hun HomePod gebruiken staat, toch een beetje merkwaardig.

Maakt superieure geluidskwaliteit het verschil? 

Dat de audio ingenieurs bij Apple werk hebben gemaakt van de HomePod lijdt geen twijfel. Volgens de eerste online reviews, klinkt geen enkele andere speaker in deze prijscategorie even goed. De HomePod maakt gebruikt van ‘spatial awareness’ om op basis van de locatie in een kamer het beste geluid te produceren.

 

Maar opnieuw is de vraag hier. Is superieure geluidskwaliteit iets waar de consument in een slimme speaker naartoe op zoek is. Is de focus op audio perfectie de juiste manier om te gaan differentiëren. Toegegeven dat muziek spelen de belangrijkste reden is waarom mensen vandaag slimme speakers gebruiken, werd het verschil in geluidskwaliteit tussen de Sonos One en de HomePod enkel opgemerkt door audiofielen.

We zijn benieuwd indien Apple er met de HomePod zal in slagen het verschil te maken binnen een productcategorie gedomineerd door Amazon en Google. Een vraag die we ons meer en meer beginnen stellen is waarom Apple de HomePod nu op de markt brengt? Op basis van de eerste reviews, bespeuren we nergens een grote innovatie. Wil Apple nog innoveren?

Apple Music vs. Spotify

Wat wel duidelijk is, is dat de lancering van de HomePod ervoor kan zorgen dat de verkoopcijfers van Apple voor het eerste en tweede kwartaal van 2018 een mooie boost krijgen. Want naast de HomePod zelf, zullen de inschrijvingen op Apple Music zonder enige twijfel positief beïnvloedt worden. Volgens recente cijfers gepubliceerd door de Wall Street Journal groeit Apple Music vandaag ook al sneller (5% maandelijkse groei) dan Spotify (2% maandelijkse groei) in de Verenigde Staten. Wil Apple de HomePod vooral inzetten om de muziek streaming markt te domineren? We zijn benieuwd!

Ludwig

Plaats reactie